De nieuwe collectie

Door: Patrick Verdoold

Het wordt kouder en de winterjassen zijn weer tevoorschijn gekomen. Elk jaar is dat ook weer een moment dat je de balans opmaakt van de inhoud van de kledingkast. Je komt dan tot de conclusie dat sommige truien, broeken of jassen echt niet meer kunnen en de onvermijdelijke stap naar een winkel wordt gemaakt, of de laptop wordt geopend voor een online bestelling.

Hoe vaak kijk je in de kledingkast van je bedrijf? Hoe beoordeel je dan of de inhoud nog past bij de tijd van het jaar of dat de inhoud überhaupt nog aangetrokken gaan worden. Ik heb zelf vaak genoeg een overhemd in mijn handen gehad die ik te goed vond om weg te doen, maar ondertussen niet mooi genoeg vond om aan te trekken.

Hoe pakt een ondernemer dat aan, het bekijken van zijn eigen collectie? Is een ondernemer soms ook niet bedrijfsblind geworden? Wie zegt je dat er onderdelen in je eigen collectie zitten die eigen veranderd of vervangen moeten worden. Daarbij heb ik niet alleen over personeel. Het gaat om de onderdelen van je onderneming en ook je aanpak. De schoenen moeten passen bij de broek en het jasje. Zo werkt dat ook bij een bedrijf.

In de winkel kan je in de spiegel kijken of de combinatie je goed staat. Hoe doe je dat als ondernemer? Als ondernemer geven je cijfers een spiegel over de afgelopen periode. In Kredietpaspoort zit een rating die op basis van je eigen cijfers je een spiegel voorhoudt. Zo kijkt ook een bank jouw financiële cijfers. Maar in Kredietpaspoort zit nog veel meer. Je kijkt met Kredietpaspoort naar je eigen collectie als ondernemer, hoe je de zaken hebt georganiseerd. Als je het gevoel hebt dat het een lachspiegel is en het niet meer zo scherp ziet, vraag dan iemand anders die je helpt om te kijken. Zie het als een kledingadviseur in de winkel. Dan kom je er misschien wel achter dat je toe bent aan een nieuwe collectie binnen je onderneming…

kredietpaspoort-logo-small